maanantai 25. elokuuta 2014

Viimeksi vuonna 2007

Tulin tänään hakeneeksi erästä työpaikkaa Manpower-rekrysivujen kautta. Paikkaa piti hakea rekisteröidyllä cv:llä, ja laiskana työnhakijana en olisi millään jaksanut alkaa naputella tietojani taas yhteen järjestelmään, etenkin kun uskoni tämän paikan saamiseen tai edes siihen, haluaisinko loppujen lopuksi töihin tällaiseen paikkaan, ei ollut järin vahva.

Mielessäni häivähti kuitenkin muistikuva siitä, että olen joskus ennenkin hakenut jotain paikkaa juuri tämän työnhakusivuston kautta, laatinut cv:ni sinne ja käyttänyt sitä muissakin yhteyksissä cv:ni pohjana. Taisipa tämä olla ensimmäisiä rekrysivustoja joihin olen tutustunut. Niinpä kokeilin pokkana käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitettani ja salasanaksi sitä samaa vanhaa, joka minulla on ehkä vähän muokattuna melkein joka paikassa, vastoin kaikkia suosituksia - varhaisdementikko kun olen.

Ja kappas, tietoni löytyivät! Järjestelmä kertoi, että olin edellisen kerran hakenut töitä tämän sivuston kautta kesäkuussa 2007. CV:täni olin tainnut päivittää myöhemminkin, koskapa puhelinnumeronani komeili sen työpaikan numero, jossa olin ensin sesonkitöissä ja sittemmin kahden vuoden pestillä loppuvuoden 2007 ja toukokuun 2010 välillä.

Sivusto oli uudistunut, kuten varmasti moni muukin nettisivusto näiden vuosien aikana. Nyt sinne sai tuotua suoraan LinkedIn-profiilinsa, jonka pohjalta systeemi nappasi tiedot sivuille. Olinkin päivitellyt LinkedIn-profiiliani melko ahkerasti viime aikoina luettuani aiheeseen liittyviä artikkeleita, blogipostauksia ja kommentteja. Latasin kuitenkin sivustolle myös päivitetyn pdf-CV:ni, koska siihen olen kasannut työhistoriaa pidemmältä ajalta kuin LinkedIniin. Muuten en jaksanut ruveta muokkailemaan tietojani tai täyttämään lisätietoja vaan lähetin hakemuksen nyt kyseessä olevaan työpaikkaan näitten tietojen pohjalta.

Tuona samaisena vuonna 2007, ennen ensimmäistä työssäolojaksoani lähes seitsemäksi vuodeksi venähtäneen kotiäitiyden jälkeen - no, jotain lyhyitä opettajansijaisuuksia olin tehnyt tuona aikana, en muuta -, olin työvoimatoimiston järjestämässä atk-painotteisessa työnhakukoulutuksessa. Sen lisäksi, että siellä oli mahdollisuus suorittaa tietotekniikkatutkinto Kansalaisen @-kortti ilmaiseksi - jonka tietysti teinkin -, kurssilla rustailtiin ja viilattiin hakemuksia, CV:itä ja markkinointikirjeitä. Siihen aikaan tyyli oli mielestäni sellainen, että riitti, kun vaan listasi koulutuksensa ja työkokemuksensa selkeästi korkeintaan kahden sivun pituiseksi tiedostoksi. Niin minäkin tein ja se kelpasi sekä minulle että kouluttajalle, ja sillä pohjalla on menty tähän saakka. 

Nyt kuitenkin lueskelin tuolta Manpowerin sivuilta: 

"Sen sijaan että listaisit vain aiemmat työpaikkasi ja -tehtäväsi, CV:stä pitää muokata tehokas myyntityökalu, jonka avulla esittelet ainutlaatuista osaamistasi ja sitä, miksi juuri sinut kannattaa palkata."

Ja minä kun olen luullut, että hakemuksessa runoillaan ne diipadaapat ja ansioluettelo sisältää vain kylmää faktaa, nimensä mukaisesti listana. Ennen vuotta 2007 olin selvinnyt täysin ilman CV:tä ja saanut kaikki senastiset työpaikkani pelkän hakemuksen, todistusten ja haastattelun pohjalta, tai sitten jotain muuta kautta. On tainnut kilpailu työmarkkinoilla sen verran kiristyä, että nyt ei enää riitä edes pelkkä CV, vaan sen pitää olla m y y v ä.

Olisiko minun syytä muokata CV:ni nyt uuteen uskoon - ja työnhakutaitoni muutenkin tälle vuosikymmenelle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kissa kiitoksella elää. Bloggaaja kommenteilla. Kiitos kommentistasi!